Lösgörande..

I många av mina ridpass så börjar jag att rida runt i låg form i skritt, göra lite framdelsvändningar och bakdelsvändningar, dessa gör jag när jag vill byta varv också. Jag brukar rida runt i skritt ungefär 10 minuter, eftersom jag redan skrittat fram på lång tygel ca 8 minuter när jag rider från stallet till padocken.
Sedan börjar jag trava runt på halvlång tygel, göra lite snett & halv igenom, små skänkelvikningar och lindriga öppnor. Öppnor gör henne väldigt fin tillslut. Efter en stund ökar jag öppnorna lite grann och även skänkelvikningarna.

Sedan galopp, jag brukar låta henne rulla på längs fyrkanten med halvlång tygel även här en stund.
Sedan börjar jag jobba henne i form, hon är en mkt svårriden ponny så här gäller det att göra sitt yttersta för att hon ska jobba.

Efter en stund så brukar jag rida lite snett igenom i galopp och göra så fina avsaktningar som möjligt.
En annan grej jag tycker är kul att göra är enkelt byte. Det gör jag oftast i slutet när hon är lite mjukare,
ställer inte för höga krav utan försöker få henne i en lugn avsaktning, hon är inte riktigt bärig ännu för att sakta av från galopp till skritt, så det brukar bli galopp-samlad trav-skritt. Sedan tar hon den nya galoppfattningen direkt, hon är verkligen alert på denna övning och jag tycker om att rida den :)

Tillslut rider jag runt mycket i trav i låg och lång form så hon får trava av sig ordenkligt. Efter skrittar jag något varv på lång tygel och sedan rider hem som tar som sagt ungefär 7 minuter.

Jag brukar även stretcha så ofta som möjligt efter varje ridpass, korta stretchövningar. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0