Pigg men dutti ponny!

hejhej. idag drog jag och pappa till stallet, jag hade planerat att löslongera, vilket jag gjorde.
redan när jag startade kände jag att hon var väldigt pigg och ville trava hela tiden i skritten, så det blev lite träning på att få henne att skritta istället för att trava. sen upp i trav, en smackning räckte för att hon skulle sätta fart i ett friskt tempo. Fick jobba med att få henne i lite lugnare tempo sedan men det var lite kämpigt, så jag lät henne rulla på. Sen när det var dags för galopp gjorde jag det såkallade "pussljudet" och direkt började hon galoppera, utan att använda spöt eller "jaga upp" henne lite. och vad hon galopperade! hon ville aldrig stanna, även när jag gjorde "prrr" ljudet så saktade hon inte av utan bara samlade galoppen, vilket var rätt härligt att se, att hon hade sån framåtbjudning! det är verkligen inte likt henne att galoppera så samlat, så nu får jag fortsätta jobba på det :)
jag försökte gång på gång att få in henne till mig i mitten, så jag ställde mig och tittade ner i backen, och ibland tog hon ett par steg till mig fast sedan fortsatte hon gå runt mig.. jag höll på en hel timme! hon ville bara springa och springa.. sista gången jag stannade fick jag ställa mig lite framför henne (fast fortfarande innenför spåret) så att hon stannade, och så gick jag fram och klappade henne på huvudet, sen vände mig och gick till grinden, och då hade jag henne efter mig! så jag nöjde mig så.. mitt mål är att få henne att komma ända fram till mig utan att jag ska gå fram och klappa henne före.
det där blev en riktigt lång text.. men det är vad jag tränat Reika på idag, och det blev väldigt lyckat.
körde även vändning när hon galopperade , och när hon vänt pussade jag upp henne i galopp igen!
alltså; en pigg och lydig ponny med mycket framåtbjudning.
reika, jag, och elwis i höpåsen, hans favoritställe ;) han brukar alltid slicka reika på mulen när hon tar ner huvudet för att ta hö, och sen när hon har tagit upp huvudet och äter så hoppar han upp och försöker fånga strån från hennes mun! hahaha, måste filma er och visa någon dag, ska försöka fixa det i helgen, han är så charmig haha!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det i rundkorall du tränade? Där ska man ju inte hästen skritta egentligen. :) Menar inget elakt

2011-04-14 @ 15:34:03
Postat av: beatrice

ja i rundkorall.. :) nej skrittar inte speciellt mycket bara i början för att värma upp henne då hon annars blir stel, och lite emellanåt för att hon ska få varva ner lite.. varför skulle de inte va bra?

2011-04-14 @ 18:40:08
URL: http://reikaochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0